تصادفات رانندگی
تصادفات رانندگی

هفت تصادفی که از رگ گردن به شما نزدیک‌ترند

چگونه از 7 تصادف رایج رانندگی جلوگیری کنیم؟

سلیمان محمدی: خواه ناخواه تصادفات جاده ای اتفاق می افتند و سالانه میلیون ها نفر قربانی این تصادفات می شوند. این تصادفات مرگ و جراحات شدید را به دنبال دارند و گاهی هم خسارات جبران ناپذیری به خودرو وارد می کنند. متاسفانه خطر تصادف همه ما را تهدید می کند و اگر می خواهید جان سالم به در ببرید، باید با رعایت یک سری نکات ایمنی، امنیت خود و خانواده خود را در جاده ها بالا ببرید. در این مقاله قصد داریم به بررسی 7 مورد از تصادفات رایج و راه های جلوگیری از آنها بپردازیم. با ما همراه باشید.

  • تصادف از عقب

یکی از رایج ترین تصادفات، برخورد از عقب خودرو است. برای جلوگیری از این مورد بایستی نکات زیر را رعایت کنید:

همواره با سرعتی برانید که فاصله را با خودروی عقبی خود حفظ کرده باشید. رعایت این مورد به خصوص در آب و هوای نامساعد و هوای مه آلود باید حائز اهمیت قرار بگیرد.

از موقعیت هایی که شما را مجبور به ترمز ناگهانی می کند، بپرهیزید. در صورتی که احساس کردید راننده خودروی عقبی ناشیانه رانندگی می کند، فاصله خود را از آن بیشتر کنید.

به هیچ عنوان پشت فرمان حواس خود را با چیزی پرت نکنید. به یاد داشته باشید که همواره به آینه عقب و نحوه رانندگی راننده خودروی عقبی توجه داشته باشید تا متحمل تصادفات از عقب نشوید.

مصرف مواد مخدر و الکل پیش از رانندگی بسیار خطرناک بوده و می تواند موجب بروز حواس پرتی و تصادفات جاده ای شدید شود.

  • تصادف در حال پارک

یکی دیگر از تصادفات رایجی که در جاده ها می بینیم؛ تصادف خودروهای پارک شده در کنار جاده، خیابان یا پارکینگ است. برای پیشگیری از بروز چنین تصادفی بهتر است نکات زیر را حین پارک خودرو به خاطر داشته باشید:

هیچوقت در بخش های شلوغ و پر تردد پارکینگ های عمومی پارک نکنید. همیشه به دنبال یک گوشه یا محل خلوت برای پارک خودرو بگردید تا خودروی شما کمتر در معرض آسیب قرار داشته باشد.

همیشه در مرکز محل پارک، پارک کنید. هیچوقت خیلی نزدیک یا خیلی دورتر از خط پارک، خودروی خود را پارک نکنید تا به وسیله خودروهای مجاور آسیب نبیند.

به یاد داشته باشید که بهترین پارکینگ به جای پارکینگ عمومی می تواند یک گاراژ یا پارکینگ شخصی باشد. پس همیشه پارکینگ شخصی را در اولویت قرار دهید.

اگر قصد پارک خودرو در خیابان را دارید؛ در نزدیکی تقاطع های شلوغ، کنار میادین اصلی و در مسیرهای رانندگی اصلی پارک نکنید. در صورتی که خودرو در نقطه کور سایر رانندگان باشد، ممکن است با خودروی پارک شده شما برخورد کنند.

  • تصادف با موانع جاده ای

برای جلوگیری از تصادف با موانع جاده ای، حیوانات، جدول خیابان و غیره بهتر است نکات زیر را حائز اهمیت قرار دهید:

در آب و هوای بارانی، برفی یا مه آلود، با احتیاط تر و آرام تر رانندگی کنید. رانندگی روی سطح یخ زده و لیز خیابان می تواند کنترل خودرو در سرعت بالا را برایتان سخت کند.

دلیل اصلی این مدل تصادفات، سرعت غیر مجاز و حواس پرتی حین رانندگی است. پس با دقت رانندگی کنید و حواس خود را از جاده پرت نکنید.

  • آسیب به شیشه جلو

معمولا زمانی که پشت یک کامیون، وانت یا خودروی حامل بارهای خطرناک مانند سنگ، تیرآهن و غیره رانندگی می کنید، ممکن است متحمل چنین تصادفاتی شوید. برای جلوگیری از بروز آن بهتر است تا حد امکان پشت خودروهای این چنینی رانندگی نکنید یا این که همواره فاصله خود را با آن حفظ کنید.

هیچوقت پشت سر ماشین های برف روب یا نمک پخش کن رانندگی نکنید چون برخی از تکه های نمک و شنی که پرتاب می کنند، بسیار بزرگ بوده و می تواند به شیشه جلوی خودرو آسیب برساند.

  • تصادفات در تقاطع ها

یکی دیگر از تصادفات رایج به خصوص در خیابان های اصلی شهر، تصادف در تقاطع است. در صورتی که به درستی متوجه تغییر رنگ چراغ راهنمایی و رانندگی نشوید یا این که حین چرخش در تقاطع به چرخش خودروهای دیگر توجه نداشته باشید، احتمال بروز این نوع تصادفات وجود خواهد داشت.

برای جلوگیری از بروز آن همیشه یک الی دو دقیقه پس از سبز شدن چراغ صبر کنید و سپس حرکت کنید. با این کار مطمئن می شوید که هیچ خودروی دیگری به طور ناگهانی در حال عبور از تقاطع نیست که با شما برخورد کند.

برخی رانندگان به اشتباه هنگام مشاهده چراغ زرد، با سرعت بیشتری از چهارراه رد می شوند. شما این اشتباه را تکرار نکنید و همیشه پس از مشاهده رنگ زرد با احتیاط از چهارراه عبور کنید یا توقف کنید.

  • سرقت خودروی پارک شده

سرقت از خودروهای پارک شده یا آسیب رساندن به آنها جزو مواردی است که بسیار اتفاق می افتد. اما چگونه می توان از سرقت خودروی پارک شده جلوگیری کرد؟

برای این کار هیچوقت اشیای قیمتی خود را در داخل خودرو نگذارید. با این کار انگار خودتان دزدها را برای دزدی به ماشین خود دعوت کرده اید. در صورتی که مجبور هستید یک شی قیمتی را داخل خودرو نگهدارید، آن را در جایی مانند داشبورد بگذارید که قابل مشاهده از بیرون نباشد.

هیچوقت خودروی خود را در جاهای تاریک و خیلی خلوت پارک نکنید. بهتر است خودروی شما در جایی پارک شود که نور مناسب داشته یا این که در دید دوربین مدار بسته باشد.

  • تصادفات حین دنده بک

بسیاری از تصادفات حین دنده عقب رفتن اتفاق می افتد. برای جلوگیری از بروز این نوع تصادفات بهتر است به نکات زیر توجه داشته باشید:

از دوربین عقب خودرو برای دنده بک گرفتن استفاده کنید. امروزه اکثر خودروها به این دوربین مجهز هستند. در غیر اینصورت می توانید آن را نصب کنید.

پیش از سوار شدن به خودرو، محیط اطراف و فاصله خودرو با خودروها یا موانع دیگر را بسنجید و از کوتاه ترین و مستقیم ترین مسیر برای حرکت به عقب استفاده کنید.

سرعت خود را در حرکت به عقب کم کنید و استفاده از آینه ها برای بررسی جوانب مختلف خودرو را در نظر داشته باشید.

کلام آخر

در این مطلب به بررسی 7 مورد از رایج ترین تصادفات جاده ای و راه های پیشگیری از آنها پرداختیم. امیدواریم برایتان مفید بوده باشد. با سپاس از این که همراهمان بودید.

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.

Latest from Blog