نکات ایمنی رانندگی در شب
نکات ایمنی رانندگی در شب

نکات ایمنی رانندگی در شب

لیلا شیرانی: داده‌های انجمن پیشگیری از تصادفات (RoSPA) نشان می‌دهد که هر سال وقتی ساعت‌ها به عقب برمی‌گردند، تعداد زیادی از رانندگان در جاده کشته یا مجروح شده‌اند.

برای کمک به ایمن ماندن شما و دیگران، ما یک راهنمای ضروری پر از نکات ایمنی رانندگی در شب گردآوری کرده‌ایم.

  • از چراغ های خود به درستی استفاده کنید

رانندگی در شب بدون عملکرد صحیح چراغ های جلو و عقب غیرقانونی است، بنابراین به طور منظم بررسی کنید تا مطمئن شوید که همه آنها در وضعیت مناسب هستند.

اگر متوجه شدید که یک چراغ نیاز به تعویض لامپ دارد، در اسرع وقت آن را انجام دهید تا توسط پلیس متوقف نشوید.

نحوه استفاده از چراغ ها نیز بسیار مهم است. چراغ‌های جلو را حدود یک ساعت قبل از غروب خورشید روشن کنید و یک ساعت پس از طلوع خورشید روشن نگه دارید تا مطمئن شوید که همیشه به وضوح برای سایر رانندگان جاده قابل مشاهده هستید.

باید از نور بالای خودرو خود در جاده‌های روستایی بدون روشنایی استفاده کنید تا به شما کمک کند حاشیه جاده را واضح‌تر ببینید، اما اگر با وسیله نقلیه دیگری روبرو شدید، فوراً به نور پایین برگردید تا آنها را اذیت نکنید.

  • به خودروهای روبرو خیره نشوید

برای جلوگیری از خیره شدن، هرگز مستقیماً به چراغ های جلوی خودروهای دیگر نگاه نکنید. تابش خیره کننده می تواند به طور موقت بینایی شما را مختل کند و باعث شود که شما بیشتر دچار وحشت شوید و کنترل خود را از دست بدهید.

به سمت چپ جاده نگاه کنید و در صورت وجود خط سفیدی که لبه جاده را مشخص می کند، آن را دنبال کنید تا بتوانید موقعیت خود را کنترل کنید. اگر نور خودرو روبرو آنقدر بد است که نمی توانید چیزی ببینید، سرعت خود را کم کنید اما از توقف ناگهانی خودداری کنید زیرا ممکن است ماشینی که پشت سر شما حرکت می کند از پشت به شما برخورد کند.

  • شیشه ها را تمیز نگه دارید

بخار گرفتن شیشه ها از داخل و کثیفی از خارج نیز می تواند دید را مختل کند، بنابراین مهم است که قبل از شروع رانندگی برای تمیز کردن آنها زمان بگذارید.

شیشه های جلو به ویژه در معرض بخار گرفتن از داخل هستند، به خصوص در هوای سرد، در حالی که بخاری های خودرو می توانند هوای کثیف را به شیشه وارد کنند و باعث ایجاد لایه ای مه آلود در داخل شوند. این می تواند تابش نور چراغ های جلو را افزایش دهد.

  • مراقب کودکان، دوچرخه سواران و حیوانات باشید

کاربران آسیب پذیر جاده مانند کودکان، سالمندان و دوچرخه سواران در این ساعات تاریکی در معرض خطر بیشتری هستند.

هنگام رانندگی در اطراف مدارس و مناطق مسکونی بیشتر مراقب باشید تا اگر کسی از جلوی شما عبور کرد، برای واکنش نشان دادن فرصت داشته باشید. بسیاری از جوانان لباس‌های تیره به تن می‌کنند که باعث می‌شود رانندگان آن ها را نبینند، بنابراین بسیار مراقب باشید.

تشخیص دوچرخه سواران درتاریکی شب نیز دشوار است، به خصوص اگر لباس بازتابنده نپوشند.

همچنین باید مراقب حیواناتی باشید که از جلوی شما عبور می کنند، به ویژه در جاده های روستایی که موجودات شکاری وجود دارند. سرعت خود را پایین نگه دارید و همیشه مراقب هرگونه حرکت غیرمنتظره باشید.

  • بینایی خود را آزمایش کنید

رانندگی در زمانی که روز به شب تبدیل می‌شود، می‌تواند بسیار مشکل باشد، زیرا چشمان شما باید دائماً خود را با سطوح کم‌نور نور تنظیم کنند. این ممکن است زمانی باشد که رانندگان برای اولین بار متوجه شوند که مشکل بینایی دارند زیرا در مواجهه با تابش خیره کننده وسایل نقلیه و چراغ های راهنمایی و رانندگی برای بهتر دیدن علائم راهنمایی و رانندگی تلاش می کنند.

برخی از افراد به اصطلاح به عینک های رانندگی در شب روی می آورند، اما هیچ مدرک علمی دال بر کارکرد آن ها وجود ندارد و در واقع، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد رنگ زرد در واقع می تواند دید را کاهش دهد.

اگر از مشکلات بینایی خود اطلاع دارید، بهترین کار این است که بینایی خود را آزمایش کنید تا مطمئن شوید که عینک مناسب برای رانندگی در شب را به چشم می زنید. بینایی سنجی شما ممکن است یک پوشش ضد انعکاس روی لنزهی عینک شما را به منظور کاهش بازتاب نور  توصیه کند.

  • وقتی خسته هستید از رانندگی اجتناب کنید.

حتی اگر یک ساعت بیشتر از حد معمول خوابیده اید، تغییرات فصلی می تواند بر الگوی خواب شما تأثیر بگذارد. با یک ساعت نور کمتر در عصرها، سطح ملاتونین شما ممکن است بالاتر باشد، و باعث می‌شود کمی بیش از حد معمول احساس خستگی در چشم های خود کنید.

رانندگی با خستگی شما را برای خود و سایر رانندگان جاده خطرناک می کند و حتی می تواند به اندازه رانندگی در حالت مستی حادثه افرین باشد! بنابراین، به محض این که احساس خواب آلودگی کردید، توقف کنید و استراحت کنید.

اگر به یک سفر طولانی که شامل رانندگی در طول شب است می‌روید، مطمئن شوید که حداقل هر دو ساعت یکبار برای استراحت برنامه‌ریزی کرده‌اید و یک قهوه غلیظ یا نوشیدنی کافئین‌دار بخورید تا هوشیار باشید.

  • مهارت های رانندگی در شب خود را تقویت کنید

اگر در حال یادگیری رانندگی هستید یا بعد از تاریکی هوا احساس ناراحتی می کنید، تجربه رانندگی در شب می تواند بسیار ارزشمند باشد. بیشتر مربیان رانندگی برای اینکه به دانش آموزان خود اعتماد به نفس بیشتری بدهند، هنگام تاریکی نیز اموزش می دهند.

اگر فقط در تابستان امسال امتحان خود را گذرانده اید، ممکن است تجربه محدودی از رانندگی در شب داشته باشید، بنابراین یک راه خوب برای تقویت مهارت های خود قبل از شروع زمستان می تواند گذراندن دوره Pass Plus باشد که در یکی از ماژول های خود رانندگی در شب را پوشش می دهد.

  • چاله ها در تاریکی

همیشه چاله‌های زیادی در جاده ها دیده می شوند که می‌توانند یک مشکل اضافی برای رانندگانی باشند که در شب سفر می‌کنند.

به دلیل عدم دید، نقص جاده اغلب می تواند به صورت مخفیانه به راننده وارد شود، بنابراین سرعت خودرو خود را کنترل کنید و در مناطق کم نور مراقب باشید. سفر با سرعت فقط باعث افزایش خطر آسیب یا تصادف می شود در جاده‌های روستایی، این می تواند یک مشکل جدی برای رانندگان باشد.

  • این وسایل ضروری رانندگی در شب را همراه داشته باشید.

هر راننده باید در مواقع اضطراری آماده باشد. اگر در شب خودرو شما دچار مشکل شد و نیاز به بازرسی موتور خودرو یا تعویض لاستیک داشت، مشعل بسیار مفید است.

در صورت گیر افتادن یا نیاز به زمان برای رسیدن کمک، توصیه می شود یک پتو یا لباس گرم به همراه داشته باشید. همچنین ایده خوبی است که موبایل خود را پر شارژ نگه دارید و در صورت کاهش دما، یک وسیله برای پاک کردن یخ زدگی روی شیشه‌های خود به همراه داشته باشید.

در صورت خرابی، مکانی امن و دارای نور کافی برای توقف پیدا کنید و در زمانی که منتظر کمک هستید، چراغ های خطر خود را روشن بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.

Latest from Blog