بيشترين عامل تصادفات درون شهري
بيشترين عامل تصادفات درون شهري

بيشترين عامل تصادفات درون شهري

بيشترين عامل تصادفات درون شهري

سلیمان محمدی: بيشترين عامل تصادفات _ يكي از عوامل مهم مرگ و مير و صدمات جاني و مالي تصادف هاي ترافيكي است و آثار سنگين اجتماعي، فرهنگی و اقتصادی آن جوامع بشری را مورد تهدید قرار داده است و شدت این صدمات در کشور های در حال توسعه بیشتر است

تصادفات رانندگي

تصادفات رانندگي معمولا نه تنها باعث تلفات انساني ميشوند بلكه خسارت اقتصادي را به همراه دارد. بنابراين براي جلو گيري از حوادث رانندگي براي حفظ امنيت عمومي و كاهش خسارات اقتصادي مورد توجه همه كشور هاي جهان است . امروزه تعداد تصادفات در شهر هاي كشور ايران رو به افزايش است و در نتيجه خسارت هاي مالي ناشي از آنها كه بر خانواده ها و دولت تحميل مي شود بسيار بالا است و با توجه به اينكه خسارت هاي مالي، جاني، رواني و اجتماعي در مواردي جبران پذير نيست ضرورت دارد كه راهنكار هاي مقابله با آن را ياد بگيريم.

عوامل موثر در تصادفات

سه عامل مهم در حوادث رانندگی نقش دارند که شامل انسان، وسیله نقلیه، راه و محیط است.

طبق مطالعات در ۹۵ درصد از کلیه تصادفات ترافیکی اشتباهات انسان دخیل است. درمورد افراد یک جامعه موثرترین راه جلوگیری از تصادفات، اصلاح رفتارهای پر خطر ترافیکی و مهارت های رانندگی افراد از طریق آموزش و اجرای برنامه های آموزشی و فرهنگی است. در میان بزرگسالان عوامل زیادی زمینه ساز بروز تصادفات است که شامل الکل و دارو کهولت، رانندگی با سرعت، خستگی و بیماری میباشد. مصرف دارو در رانندگی عواقبی را به همراه دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد . فرایند افرایش سن خطر تصادفات را بالا میبرد که ناشی از نقصان کارایی اعمال جنسی و ذهنی است و شامل افت شنوایی، افت بینایی و کاهش مدت زمان عکس العمل میشود. خستگی که خواب آلودگی و افت کارایی فرد را به عهده دارد در شرایط تاریک یکی از دلایل وقوع تصادف است.

عامل وسیله نقلیه به ندرت اتفاق میفتد که تصادفی است و فقط دارای یک علت واسط باشد چون هریک از عناصر سه گانه عبور و مرور یعنی وسیله، راه و انسان میتواند وضعیتی را ایجاد کند که ترکیب آن اوضاع و سایر عوامل علت اصلی تصادف شکل میگیرد. سهم وسیله نقلیه در بروز حوادث که به طور عمده با انوان نقص فنی همراه است کمتر است. از انواع نواقصی که میتواند در بروز تصادف نقش موثری داشته باشد میتوان به نقص تایر، جعبه فرمان، ترمزها،چراغ ها و .. است.

عامل محیط و راه عوامل محیطی ترافیک که شامل عرض و شرایط راه، میزان روشنائی راه و حجم ترافیک است،تاثیر بسیاری در خطر تصادفات دارد. این عوامل به طور کلی از عوامل غیر مستقیم هستند چون بستگی به استفاده کنندگان راه دارد تا با تعدیل رفتار ترافیکی خود با شرایط غالب راه، نحوه رانندگی خود را سازگار کنند. گاهی عوامل محیط ترافیک میتواند عامل مستقیم باشند که در این صورتی است که استفاده کننده از راه نتواند اتفاق منجر به تصادف را پیش بینی کند. از ميان عوامل محيط ترافيك كه بيشتر از سايرين در خطرات تصادف متمايز است، ميتوان به دو عامل لغزندگي وتاريكي اشاره كرد. هنگامي كه اين دو عامل تلفيق بشوند ميزان افزايش خطر بيشتر است.

به طور كلي عوامل تصادفات

عامل انساني، عامل محيطي و عامل فني و مديريتي.خستگي و خواب آلودگي.بارش برف و باران. كيفيت راه. نقص عضو موثر. باد. وجود پيچ هاي تند.گرد و خاك و غبار.مصرف مشروبات الكلي و مواد مخدر. عرض كم جاده. دما و يخ بندان. نقص فني خودرو. بي توجهي به مقررات. مه گرفتگي. عجله و شتاب بي مورد. فرسوده بودن خودرو. صبحت كردن با موبايل هنگام رانندگي. انجام دادن كار هاي حاشيه أي . عدم تنظيم باد لاستيك. نبستن كمربند در جاده ها. ضعف ناشي از كهولت سن. عدم نصب علائم كافي. تخلف عمدي كافي. عدم ترويج و آموزش. عدم تشخيص سهم عبور سايرين.

حالات مختلف تصادف

تصادف دو خودرو چهار حالت دارد شامل تصادف از عقب،تصادف از بغل،تصادف از روبه رو و تصادف از پشت به جلو است

عادات رانندگان

اين عادات در رانندگان بر افزايش تصادفات مرثر است كه شامل موارد زير ميشود.

رانندگي با چراغ خاموش در شب ، صحبت و توجه به همراه در حين رانندگي ، خوردن و نوشيدن در هنگام رانندگي ، حركات نمايشي در حين رانندگي ، عدم رعايت فاصله ايمني و توجه نكردن به سرعت ، بي توجهي به علائم راهنمايي رانندگي ، صحبت با تلفن همراه هنگام رانندگي ، وجود نقص فني در خودرو و بي توجهي به آن ، جر و بحث داخل خودرو ، خوردن شربت و قرص هاي مسكن و خواب آور .

راه كار هاي پيش گيري از تصادف هاي رانندگي

با عمل به قوانين و مقررات الگوي رفتاري مناسبي براي فرزندان خود باشيم. از مهم ترين شاخصه هاي توسعه يافتگي و نشانه فرهنگ بالاي ملي رعايت قوانين و مقررات رانندگي است. رانندگي بدون خطر با وسيله نقليه سالم امكان پذير است. دليل بسياري از تصادفات مرگبار خستگي بيش از حد يا خواب آلوده راننده است پس بهتر است در اين حالت ها رانندگي نكنيم. مكالمه با تلفن همراه يا خوردن و آشاميدن در هنگام رانندگي باعث افت تمركز ميشود پس در هنگام رانندگي به اين نكات توجه كنيد.

رعايت فاصله ايمني، احتياط و گذشت را در هنگام رانندگي به ياد داشته باشيد. قبل از سفر و رانندگي اطمينان داشته باشيد كه خودرو شما هيچ نقصي نداشته باشد.در دوران بارندگي كه خطرناك ترين وضعيت را براي جاده به وجود ميارد سرعت خود را كم كنيد و با احتياط برانيد. براي رانندگي در جاده برفي از لاستيك يخ شكن يا زنجيره چرخ استفاده كنيد. در سطح لغزنده و هنگامي كه سرعت خودرو زياد است از تغيير دنده و ترمز ناگهاني خودداري كنيد.در تونل شيشه ها را بالا بكشيد تا از استنشاق گاز هاي سمي حاصله از اگزوز خودرو ها در امان باشيد. از صبحت كردن با ساير سر نشينان خودرو خودداري كنيد كه باعث حواس پرتي نشود

 

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.

Latest from Blog